Guablog.com

Lovely Colleague

Monday, 14 January 2013

Open Pores


Open pores atau lebih glamour lagi ialah liang roma terbuka...boleh dikatakan kebanyakkan orang punyai masalah ini.. Tapi korang tahu ke kenapa liang pori kita besar dan terbuka?  Apakah
punca dan cara untuk mengecilkan saiz pori-pori di wajah?



     



Liang pori-pori terbuka boleh menjadi satu masalah pada kita. Liang roma kita kelihatan seperti berlubang.Biasanya ia terjadi di hidung, dagu dan pipi anda tapi sebenarnya kat mana-mana area pun boleh terjadi.  Ia menjadi liang pori sebagai pembukaan untuk bulu roma, saiz bulu roma kita bergantung pada saiz liang. Kadang-kadang campuran sel-sel kulit mati menyebabkan liang itu untuk kelihatan lebih terbuka atau tersumbat.

Punca Liang Roma Membesar

1. Genetik
Masalah pori-pori wajah terbuka adalah disebabkan faktor genetik   keturunan. Genetik bukan sahaja akan mewariskan warna kulit, warna anak mata, malahan juga boleh mewariskan struktur pori-pori wajah seseorang itu.

2. Penuaan
Apabila seseorang itu semakin meningkat usia, secara semulajadi, penghasilan Elastin akan berkurang. Elastin ialah keanjalan kulit untuk meregang dan kembali ke asal. Apabila elastin berkurangan, ia menyebabkan kulit mengendur dan menyebabkan pori-pori wajah kelihatan lebih besar.
3. Cahaya Matahari
Wajah yang sering terdedah dengan radiasi ultraviolet cahaya matahari boleh menyebabkan kerosakan Elastin wajah dan menjadikan pori-pori wajah terbuka.

4. Kebersihan
Sekirannya anda tidak mencuci wajah dengan betul, pengumpulan minyak di wajah akan menyebabkan pori-pori tersumbat, dan menyebabkan pori-pori wajah kelihatan lebih besar.




 


Bolehkah kita mengecilkan liang pori?
Sebenarnya kalau pori-pori anda dah besar kita tak boleh betul-betul hilangkannya tapi kita boleh memperbaikinya dengan mencari produk yang sesuai untuk menutup liang-liang ini.  Kita harus mengurangkan saiznya, memang ia mengambil masa sedikit.

Produk yang anda pilih mestilah membantu dari segi

-mengecilkan saiz liang pori
-membersihkan liang supaya tidak tersumbat
-menghalang jerawat supaya tidak muncul akibat liang tersumbat

Perlu anda ketahui liang pori yang tidak dibersihkan dengan baik akan menyebab kan dinding liang pori menebal menyebabkan kecacatan kekal.  Sebab tu kalau korang nampak ada orang muka dia lubang-lubang terlampau besar terutama lelaki.
Perlu sentiasa mencuci muka dengan pembersih yang sesuai, tidak
terdedah kepada pancaran matahari yang teruk, menyingkirkan bakteria,kekotoran
 dan lebihan minyak di muka yang boleh menjadi penyebab kepada liang tersumbat. Tapi perlu diingat supaya kulit juga
memerlukan lembapan, jadi jangan pula mencari pencuci muka yang membuang semua minyak sampai kulit terasa kering dan pedih!


Pastikan kulit mendapat kolagen yang mencukupi dan kekal hidrat. Kolagen sangat penting bagi memastikan sel-sel lebih kukuh dan tegang. Dengan ini, penampilan kulit lebih baik dan tiada lagi liang pori yang besar dan mengembang!

Cara nak bersihkan pori-pori ni senang saja. Cuci wajah anda sebersihnya dengan Firming Cleanser, kemudian pakailah Refreshing Hydrating Lotion (Toner).

Jangan skip toner anda ye sebab Toner inilah yang membantu membersihkan lagi pori-pori tersebut.  Toner bukan sahaja membersihkan sisa-sisa yang tinggal malah kandungan toner membantumengecilkan liang pori-pori kita yang terbuka.


Ok setelah itu, steam muka kita dengan air panas. Korang boleh buat sendiri di rumah dengan meletakkan air panas dalam bekas, halakan muka mengadap bekas dan gunakan tuala untuk menutup kepala dan muka.  

Tapi jangan sampai celup muka terus dalam tu sudahlah.. Kang melecur plak. Huahua.  Steamkan muka dalam masa 5-10 minit, ia akan membantu membuka liang pori yang tersumbat. (Steam ni tak perlu setiap hari paling bagus seminggu sekali).


 






Selepas steam, ambil tisu dan tekapkan pada muka untuk membuang lebihan air dan selepas itu bolehlah disapu dengan Essence Sebum Gel untuk mengecilkan semula pori-pori anda yang dah besar itu.

 Sapukan secara memutar dari bawah dagu ke atas.  Urut sehingga semua Essence Sebum Gel tersebut rata dan meresap ke dalam pori-pori. 
Lakukan step ini dua kali sehari iaitu pagi dan malam. 

Kalau siang hari pastikan anda pakai pelembab yang berSPF supaya
anda dilindungi oleh sinar UV. Pakai produk apa pun tak
guna kalau kita tak pakai sun block ye.

 So wajib guna 
Sun Protection SPF50 yang memberi perlindungan UV yang berkesan melindungi kulit 500 minit di bawah cahaya matahari.  500 minit tu! Awesome!!

Oh ya saya terlupa pulak pasal masker, kalau boleh seminggu sekali atau dua kali anda kene pakai masker. 
Masker yang paling sesuai adalah Clarifying Renewal Mask, masker ini mampu mengetatkan pori-pori anda dengan mengawal lebihan minyak dengan memberi pengimbangan semula tahap pH kulit anda.  



Dapatkan Set Produk Zarraz Paramedical di bawah ni untuk merawat masalah liang pori-pori terbuka untuk anda buat sendiri di rumah:-


1.  Firming Cleanser RM70
2.  Refreshing Hydrating Lotion RM70
3.  Essence Sebum Gel RM70
4.  Sun Protection SPF50 RM80
5.  Clarifying Renewal Mask RM30



Produk ZARRAZ PARAMEDICAL akan membantu mengembalikan KEJELITAAN WAJAH ANDA.. Dapatkan hanya produk Skincare yang POWER!

TEMPAH SEKARANG!

Wednesday, 9 January 2013

PENGELASAN BAGI JENIS-JENIS KULIT


PENGELASAN BAGI JENIS-JENIS KULIT


Kulit Normal ( pH 5.5 hingga 5.6 )

Jenis kulit ini adalah agak jarang dijumpa . Ia adalah imbangan diantara kulit kering dan kulit berminyak tetapi cenderung menjadi semakin kering mengikut aliran masa .

 Kulit normal mempunyai otot -otot yang teguh. Ia adalah lembut dan licin serta mempunyai warna kulit yang sihat . Liang-liang bulu romanya adalah ketat dan kulitnya berseri.

Kulit Kering (pH 5.3 hingga 5.4 )

Keadaan kulit ini adalah kering sebab kurangnya sebum yang dihasilkan oleh kelenjar sebum. Kulit kering boleh juga menjadi kontang kerana kekurangan lembapan pada kulit.
 Keadaan kulit ini senang dikenali dengan adanya garisan – garisan halus di sekeliling mata dan mulut. Keadaan kulit ini selalunya kasar dan kering pada hidung dan pipi . Leher yang berkedut adalah suatu sifat khasnya.
Sesiapa yang mempunyai kulit kering adalah bebas daripada masalah jerawat dan bintik tetapi semakin umur seseorang menjangkau tua, kekurangan sebum dan lembapan pada kulit akan mengakitbatkan kedut -kedut mata dan kulit kehilangan anjalnya.
Kulit Sensitif Dan Alergi ( Alahan )

 Kulit ini adalah sangat halus dan selalunya mempunyai kencederungan kepada pecahan berambut darah pada pipi dan sisi hidung , dimana kulitnya sangat tegang dan nipis.
 Ia menunjukkan kecenderungan besar menjadi bintik atau berlakunya ruam pada kulit selepas satu perawatan yang kuat atau perangsangan melalui barangan penjagaan kulit yang kuat . Ia sangat sensitif terhadap kesejukan, panas dan angin.
Kulit Matang ( pH 5.1 hingga 5.2 )
Keadaan kulit ini mempunyai sifat – sifat kulit kering tetapi lebih teruk jika dibandingkan dengan kulit kering. Keadaan kulit ini kelihatan sangat kering, kurang anjal serta kontang jika tiada penjagaan kulit diamalkan semasa muda lagi.
Selalunya keadaan kulit ini adalah disebabkan oleh kecucian dalam cara membersih yang belah dan melembabkan kulit serta makanan yang tidak seimbang. Kulit matang mempunyai garisan yang lebih dalam dan otot -otot kulitnya hilang keanjalan disebabkan kekurangan kelembapan dan terlalu membiarkan otot -otot muka dan leher dalam keadaan rehat.
Kulit Gabungan

Kulit jenis ini adalah biasa dijumpai tetapi agak sukar diubati. Biasanya ia disifatkan mempunyai kawasan berminyak pada kawasan pertenggahan muka ( T-Zone ) dengan liang – liang roma yang besar.
Kadang – kala bintik -bintik muncul pada kawasan tersebut dengan liang-liang bulu roma yang tersumbat dan berbintik - bintik hitam. Di sisi pipi, sekeliling mata dan leher bagi jenis kulit ini selalunya agak kering.

Thursday, 3 January 2013

Segmen Aspirasi Zarraz



CONCORDE HOTEL SHAH ALAM
TARIKH: 3 MAC 2013
HARI : AHAD
MASA: 2.00PM - 4.00PM
MASUK PERCUMA
LIMITED TO 50 PAX ONLY
SMS <HADIR><CONCORDE> <NAMA PENUH>
KE 012-6452224







       













Tuesday, 1 January 2013

Jeragat Igauan Wanita Masa Kini

Anda mempunyai masalah ini...???


    
Masalah Jeragat di kalangan Warga Asia Jeragat atau nama medikalnya Melasma adalah salah satu dari masalah kulit yang sangat biasa di kalangan penduduk Asia umumnya dan Malaysia , khasnya. Di Asia tenggara, ia berada dalam 10 tangga teratas didalam masalah kulit yang dihidapi.

 Kaum wanita lebih kerap terlibat dimana nisbahnya lebihkurangĂ‚  12:1 ( Wanita: Lelaki). Nisbah ini berbeza-beza dari satu Negara ke Negara yang lain . Insiden yang paling tinggi dilihat pada mereka yang berumur 25- 50 tahun. Kawasan muka yang sering terlibat adalah bahagian pipi. Namun terdapat juga mereka yang mengalami nya pada hidung dan dahi.
  
 Melasma boleh di bahagikan kepada Melasma Epidermal dan Melasma Dermal. Kerap kali , kedua-dua keadaan tersebut akan hadir bersama. Tidak kurang juga mereka yang mempunyai melasma akan juga mempunyai Hori’s Naevus . Hori’s Naevus ini selalunya akan lebih jelas sewaktu mengandung. Ianya telahpun ada pada pesakit tetapi tidak disedari kerana kurang jelas.

 Seperti yang kita ketahui, apabila mengandung, badan akan menghasilkan lebih banyak pigmen. Oleh itu, Hori’s Naevus dan melasma akan lebih jelas kelihatan dan disedari hanya semasa mengandung. Keadaan ini akan mengecewakan pesakit yang mendapat rawatan untuk melasma kerana kekadang akan berlaku keadaan dimana melasma hilang dengan rawatan tetapi Hori’s Naevus semakin jelas kelihatan. 

Ini adalah kerana sebelum ini ia dilindungi oleh melasma tetapi bila melasma telah tiada, tompokan hitam Hori’s Naevus akan kelihatan jelas. Perbezaan Hori’s Naevus dengan melasma akan dapat diketahui oleh doctor anda.
Sebab -sebab terjadinya Melasma (Jeragat)
1) Terdedah kepada cahaya matahari terik
2) Penggunaan hormone. Cthnya Pil perancang
3) Penggunaan kosmetik / rawatan kulit tidak sesuai
4) Keturunan.

Rawatan untuk melasma.

1.Firming Cleanser (50ml) 

Pembersih muka semulajadi dengan gred pudina tertinggi, Rosemary, bunga Camomile dan ekstrak kayu sugi. Membantu membersihkan kekotoran pada kulit dan membuatkan kulit terasa lebih segar dan cerah. Tanpa buih dan bebas dari bahan sodium laureth sulfate.



Kelebihan utama produk :


Mencuci dan menganjalkan kulit tanpa menarik kelembapan.
Kulit semakin sihat. Kulit akan terasa segar dan sejuk.
Juga Rawatan alternatif untuk resdung.





2. Stem Cell Serum (20ml) RM85




Sebuah serum yang dapat menjana kerosakan kulit, kolagen dan elastin di mana ia dapatmengurangkan kedutan dan garis halus supaya menjadi lebih lembut, muda dan sekata.
Kelebihan utama produk :
Meningkatkan 1600% protein kepada kolagen yang telah hilang dengan sekali pemakaian.
Mengurangkan kedutan dan kulit sentiasa nampak segar dan tegang.
Memudarkan jeragat sehingga kelihatan nampak seperti kulit asal dan membentuk sel kulit yang baru 


3. Sun Protection-50 (20ml) 



Mengandungi 3 gabungan khasiat, vitamin E, bunga matahari dan jojoba sebagai anti-oksida. Mengandungi khasiat nutrisi di dalam raspberry yang mempunyai Anthocyanins membuatkan usia lebih Agen perlindungan UV yang berkesan melindungi kulit 500 minit di bawah cahaya matahari. muda 4 tahun juga anti-kanser.





Kelebihan utama produk :



Agen pencerahan yang mampu mencerahkan warna jeragat dan masa yang sama mencerahakan kulit wajah 2 kali lebih cerah dari tona asal.
Medium anti-oksidan terbaik.
Melindungi kulit anda daripada UVA & UVB selamat 500 minit.